انواع و خواص ورق های ضدسایش

انواع و خواص ورق های ضدسایش

ورق ضد سایش به چه معناست؟

ورق ضد سایش، ورقی فولادی است که به طور خاص برای عمر طولانی و در شرایط سخت در حالت نورد طراحی و ساخته می شود.

خواص و کاربردهای ورق های ضد سایش

ورق های ضد سایش به طور خاص برای استفاده و نگه داری طولانی مدت در شرایط سخت توسعه‌ یافته است. ورق های ضدسایش به طور کلی مقاومت خوبی را در برابر لغزش و ضربه زدن و خراش از خود نشان می‌دهند. مقدار بالای کربن موجود در آلیاژ سختی فولاد را افزایش می‌دهد و آن را به یک ماده ایده‌آل برای کاربردهایی تبدیل می‌کند که نیازمند ضربه بالا یا مقاومت به سایش بالا هستند. ممکن است سختی بالا را با فولاد کربنی بالا به دست آوریم و فولاد مقاومت خوبی در برابر نفوذ داشته باشد. با این حال، سرعت سایش در مقایسه با ورق های آلیاژ حرارتی بیشتر است زیرا فولاد کربن شکننده است، بنابراین ذرات می توانند از سطح به راحتی پاره شوند. در نتیجه فولادهای کربن بالا برای کاربردهای پوششی بالا استفاده نمی شود.

به پدیده لغزش یک ماده یا یک سطح روی سطحی دیگر که در واقع یک کار مکانیکی محسوب می شود و باعث کنده شدن ذرات موجود در سطح گشته و سایش سطحی را به وجود می آورد، سایش می گویند. سختی ورق موجب ایجاد خواص ضد سایش و استحکام سازه ای می شود. افزایش سختی میزان سایش را کاهش می دهد زیرا مانع از آسیب رساندن مواد ساینده بر سطح می گردد.

ورق هاردوکس با نام های دوروستات و دیلیدور نیز شناخته می شوند.

انواع ورق های ضدسایش

انواع ورق ضدسایش عبارتند از:

ورق هاردوکس 400

ورق هاردوکس ۴۰۰ دارای حدود ۰٫۳ درصد کربن، ۰٫۷ درصد سیلیسیم، ۱٫۶ درصد منگنز، ۰٫۵ الی ۲٫۴ درصد کروم، ۰٫۶ درصد مولیبدن، ۱٫۵ درصد نیکل و مقادیر ناچیزی از عناصر فسفر، گوگرد و بور می باشد. در این ورق کربن، کروم و نیکل با توجه به ضخامت متفاوت است.

ورق هاردوکس 450

ورق هاردوکس ۴۵۰ دارای حدود ۰٫۲۶ درصد کربن، ۰٫۷ درصد سیلیسیم، ۱٫۶ درصد منگنز، ۱٫۴ درصد کروم، ۰٫۶ درصد مولیبدن، ۱٫۵ درصد نیکل و مقادیر ناچیزی از عناصر فسفر، گوگرد و بور می باشد.

ورق هاردوکس ۵۰۰

ورق هاردوکس ۵۰۰ دارای حدود ۰٫۳ درصد کربن، ۰٫۷ درصد سیلیسیم، ۱٫۶ درصد منگنز، ۱٫۵ درصد کروم، ۰٫۶ درصد مولیبدن، ۱٫۵ درصد نیکل و مقادیر ناچیزی از عناصر فسفر، گوگرد و بور می باشد.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

(021)

66603335 – 66603354

شرکت تجارت الیاژ


محصولات مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.