فولاد نرم چیست؟

فولاد نرم چیست؟

فولاد چیست؟

فولاد از ترکیب آهن و کربن تولید میشود و به آن آلیاژ های دیگری چون منگنز، کروم، تنگستن و … اضافه میشود. خواص یک فولاد به عناصر آن بستگی دارد. فولاد در صورتی که درون آب و روغن به سرعت خنک میشود که یکی از خواص خوب فولاد است. به خواص فیزیکی مناسب فولاد میتوان به استحکام بالا، وزن پایین، دوام بالا، انعطاف پذیری و مقاومت به خوردگی اشاره کرد. فولاد ها با توجه به خواص متفاوتشان در دسته بندی های متفاوت قرار میگیرند.

خواص فولاد

انعطاف پذیری فولاد بسیار مناسب است که این امر باعث میشود آن را به شکل های متفاوت درآورد. فولاد در مقاطعی نظیر لوله، میلگرد، ورق و … تولید میشود. تعدادی از فولاد ها در ورق عرضه میشوند تعدادی در لوله و تعدادی در میلگرد که با توجه به خواص و کاربرد آن ها مقطع آن ها مشخص میشود. فولادی مانند Mo40 در هر مقطع تولید میشود اما تعداد این فولاد ها محدود است.

فولاد بر خلاف آهن در برابر خوردگی ناشی از رطوبت و آب مقاوم است. حتی دیده شده بعد از مدت زیادی هم فولاد در شرایط آب و هوایی بد بدون تغییر مانده است.  فولاد های پرکربن فولاد های سخت تری هستند و در مقابل فولاد هایی که کربن کمی دارند خاصیت شکل پذیری مناسبی دارند. با پوشش دهی فولاد توسط روی آن را در برابر خوردگی مقاوم تر میکند که به این نوع فولادها فولاد گالوانیزه میگویند.

از مزیت های فولاد میتوان به بازیافت آن باهمان خواص فیزیکی اشاره کرد که کمتر ماده ای این خاصیت را دارد. از فولاد در صنایع مختلف و کاربرد های مختلف استفاده میشود. صنایع خودروسازی، ساختمان سازی، کشتی سازی و حتی ظروف آشپزخانه از مواردیست که فولاد در آن ها به کرات استفاده میشود.

فولاد به دلیل مقرون به صرفه بودن، استحکام و همچنین خواص آن در انواع فولاد در راه سازی، راه آهن، کشتی سازی، خودروسازی و ساختمان سازی بشدت پرکاربرد است.

فولاد نرم

در آمریکا 85 درصد فولاد های مورد استفاده فولاد های نرم هستتند و تقاضای بالای این نوع فولاد باعث کاهش قیمت آن شده است. این آلیاژها از ترکیب عناصر فلزی و غیر فلزی تولید میشود. در ایران نیز فولاد های گرم پرکاربرد و محبوب هستند. نرم ترین فولاد فولادیست که کمترین میزان کربن را دارا باشد زیرا کربن سفتی فولاد را افزایش میدهد. کربن و سایر عناصر از جا به جایی کریستال های آهن جلوگیری میکند و همین امر باعث سختی بیشتر فولاد از آهن میشود. تغییر در عوامل سفت کننده باعث تغییر در خواص فولاد میشود که میتوان به استحکام کششی، چکش خواری و … اشاره کرد.

اتم های کربن در مکان های بینابینی شبکه آهن قرار میگیرند که موجب افزایش سختی فولاد میشود. سختی فولاد و شکل پذیری آن رابطه عکس دارد. فولاد های نرم به دلیل داشتن خواص فرو مغناطیسی در ابزار ها و موتور های الکتریکی کاربرد دارد.

 


محصولات مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.